post

Sverige har länge setts som en stormakt inom fordonsindustrin. Här har det funnits flera stora bilmärken som sysselsatt tusentals människor och våra bilar har synts på vägarna över hela världen. På senare tid har globaliseringen lett till att få märken är lika lokalt förankrade som de först var, och det har fått som konsekvens att vi knappast kan kalla våra klassiska bilmärken helsvenska längre. Dessutom har den finansiella krisen slagit hårt på sina håll och skördat sina offer. Företagen rötter finns dock kvar i Sverige och ännu bultar hjärtat för dessa bilmärken runt om i landet. Du behöver inte gå längre än till valfri motor- eller landsväg för att se att svenska fordon dominerar och fortsätter att utöva inflytande på näringslivet.

 

När vi pratar klassiska svenska bilmärken är Volvo troligen det första som dyker upp. Det har ett internationellt rykte i paritet med de allra största, och tillsammans med Ikea tillhör det Sveriges allra starkaste varumärken. Volvo, latin för ”jag rullar”, har en historia som sträcker sig ända till 1926. Det var då den första Volvo-modellen rullade ut ur fabriken. Den hade döpts till Larson efter dåvarande vice VD:n och tekniska chefen Gustav Larson.Svensk bilhistoria 2

 

Det skulle dock dröja innan personbilstillverkningen fick sitt enorma uppsving. De första modellerna togs emot med viss skepsis, kanske på grund av priset som var en ansenlig summa pengar redan då. Det var först i mitten av 1900-talet som pengarna började regna över Volvo. Modellen som satte igång framgångståget var Volvo PV 444, som sålde som smör i Sverige och utomlands. Därefter har succéerna avlöst varandra. Det insåg kinesiska investerare, som 2010 köpte Volvo under företagsnamnet Geely. Då hade Volvo redan tillhört det amerikanska Ford under några år, så utländskt ägande var inget nytt. Ändå markerade det slutet av en epok i svensk bilhistoria.

 

Den andra stora elefanten som svensk fordonsindustri har tagit fram är Saab. Som företagsnamn har det funnits nästan lika länge – sedan 1937 – men under det första decenniet fokuserade Saab uteslutande på sin flygplanstillverkning. Det är något som de fortsätter med än idag. Strax efter andra världskriget beslöt sig Saab för att satsa på den lukrativa personbilstillverkningen som upplevde en boom i och med det ekonomiska välståndet. Resultatet blev Saab 92, den första serietillverkade bilen i Saabs regi. Precis som i fallet Volvo fortsatte framgångarna ända fram till 2000-talet. Då slog finanskrisen till hårt och Saab letade desperat efter finansiärer. Idag hänger Saabs framtid i luften, men bilarna fortsätter att rulla på vägar runt om i världen. De finansiella problemen som drabbade Saab påverkade givetvis även mindre företag. Det blev till och med svårt att sälja företagets fakturor till kreditförsäkringsbolag, något som slog hårt mot underleverantörer med obetalda fakturor. Fakturaköp är annars något som hjälper leverantörer att frigöra pengar och öka likviditeten.